کد مطلب:245980 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:250

نامه ی امام رضا به امام جواد
پس از آنكه امام رضا (علیه السلام) به اجبار مأمون از مدینه به خراسان رفتند، در عین حال كه در آن شهر با مشكلات عدیده ای مواجه بود و شدیدا تحت نظر مأموران مأمون قرار داشت؛ ولی اوضاع و احوال مدینه را نیز تحت نظر داشت و با اعضای خانواده ی خویش، به خصوص فرزند دلبندش، امام جواد (علیه السلام) ارتباط برقرار می كرد. علاوه بر یارانی كه برای حضرت از مدینة الرسول (صلی الله علیه و آله) خبر می آوردند، خود حضرت نیز نامه هایی به فرزندش، امام محمدتقی (علیه السلام) كه در آن روزها حدودا هفت ساله بود، می نوشتند.

یكی از این نامه ها مربوط به رفتار با آشنایان و خویشاوندان



[ صفحه 31]



می باشد كه حاوی نكات بسیار خوب و معناداری است كه جای بسی فكر و تأمل را می طلبد. حال ما به همراه شما این نامه ها را مورد مطالعه قرار می دهیم.



[ صفحه 32]



بسم الله الرحمن الرحیم

فرزندم! خداوند به تو عمر طولانی عنایت فرماید و تو را از آزار دشمنانت حفظ كند. فرزند عزیزم! پدرت به قربانت، همه ی مال و دارایی من در اختیار توست. من اكنون زنده و سر پا هستم؛ اما از جدایی و هجران تو دلخسته و غمناك می باشم.

امیدوارم به وسیله ی رفتار نیك با خویشاوندان و كمك مالی به آنان، خداوند، راه رشد و صلاح را برای تو فراهم گرداند. البته از خوش رفتاری و كمك مالی به دوستان، شیعیان، فرزندان موسی بن جعفر (علیه السلام) و جعفر كه بهشت خداوند بر آنان باد، غفلت نداشته باش و به آنان بذل و بخشش كن.

اما درباره ی سعیده (كه صحابه ی امام رضا (علیه السلام) و زن خدمتگزاری بوده و در امور دخالت می كرده) وی زنی احتیاط



[ صفحه 33]



كار و تنگ نظر است. (نظر او را مورد توجه قرار مده) بلكه به او از نظر مالی و اخلاقی كمك كن؛ زیرا خداوند فرمود: «هر كس به خداوند وام و قرضی بدهد، خداوند چند برابر آن را به او پس می دهد.» و نیز می فرماید: «هر كس در مخارج زن، فرزند و خویشاوندان خود، وسعت دهد خداوند دارایی او را افزون می گرداند و هر كس گرفتار تنگدستی شود، مال و دارایی ای كه خداوند به او عطا فرموده، انفاق و بخشش نماید.

فرزندم! پدرت به قربانت، خداوند خیر و بركت فراوانی به تو عنایت فرموده، در غیاب من، دل به مال دنیا مبند كه از لذت معنوی تو كاسته می شود. پدر تو هم، چنین بود و دل به دنیا نبست. [1] .

والسلام



[ صفحه 34]




[1] زندگاني امام جواد (ع)، احمد صادقي اردستاني.